• 10 Şubat 2018, Cumartesi 1:47
OSMAN KİBAR

OSMAN KİBAR

Tekno-Kültür Makinesi

 

-teknoloji ve kültür ilişkisi üzerine-

 

I.

Sinema makinesi ve sinema salonu meselesi

Kilise ile benzer/aynı

Batılı aydın (sinemacı-mimar) ne yapacaktı sinema salonu için ya kilise ya da bar’ı örnek alacaktı ki ilk filimler ikisinde de gösterildi.

Müslüman icat edeydi cami/medrese tekke/kahvehaneye mi benzetecekti?

Ya da bugünkü sinema gibi olabilirdi ki hiçbir sakıncası yok idi

zira özdeşlik/aynılık/benzerlik/mecburiyet zaruret durumudur.

Kültürde ille de taklit ya da taklit düşmanlığı/çekincesi belirleyici değildir!

*

F kılawye daktilo-Q kılawye dizüstü meselesi...

*

USA’daki ezilen dışlanan (yani Zenci) altgelir seviyesindeki (yoksul) gençlerin düzene/sisteme bir tepkisi olan (bkz. Protest) “rep” müzik, bizde yine seçkinlerin (sosyete) eğlence metaı olarak görünürlük kazandı. Böyle bir ironi/absurd vak’a artık hezeyanı da (delirme hali) geçip şizofren bir tehlike kimliğiyle karşımızda demektir.

Gerçi “amaan bize ne bırakın tepinsinler” demek da var / Tercih meselesi.

*

Tost ve makinesi, Batıda yoksul/ezilen işçiler için icat edilmişti (bayat ekmek domuz köfte ve ucuz). Tc’ye geçişi sosyete ve seçkinlik için oldu ayakta yemeler geğirmeler vs.

Oysa metro sessizlik getirdi, metroda bağıramazsınız.

Sözde “dolmuş kültürü”(!) ise bağırma çağırma üzerine kuruludur lümpendir.

Şüförler/muavinler/değnekçiler/çığırtkanlar/kahyalar...

“Aksıraay... Topkapıı” diye çığırtma yolcu toplama falanlar.

Mısırçarşısı yöresinde ise havutçular...

*

Dolmuş meselesi

Dolmuş tipi arabalar (minibüs) batıda (normal dünyada) şehir içi hafif taşıma (kargo) amaçlı iken bizde ahlaksızca ve insan nakliyesi için kullanıldı.

Sürücü tipleri değnekçiler bu uğurda kavgalar cinayetler mafyalaşma sektörleşme rant sağlama... Sözde tırafik kontrolleri yolcu sayısı denetlemeler “arkayı dörtleyelim âbiler... ilerde çevirme war çökelimler kaza yaptık ölelimler”.

*

Çığırtkanlar pazar we mahallearası sokak satıcıları işportacılar…

“Sokak sesleri” ise ayrı bir kültür idi.

Buna dair Nusret Özcan’ın aynı adlı bir kitabı var, okumak yaraşır (bkz. Timaş Yay. İstanbul-2003).

Hele işporta denmişken Necip Fazıl’ın azatsız kölesi Hilmi Oflaz’ı anmadan geçmek olmaz, analım; bilvesile ruhuna Fatiha.

*

Hele sokak âdetleri...

Penceredeki çiçek türü ve rengi (evde genç kız mı var / hasta mı var?)

Okullarda bilgisayar sınıfı kurup kapısına kilit vurmalar.

Okullarda serbest (normal) giyime karşı çıkmalar (tersineörf)...

Kötülüğü manyaklığı savunma (ki bânileri varisleri -yani ordu/Chp bile- vazgeçmişken).

 

II.

Bilinç üretmeme veya bilinç kaybı / kültür kopukluğu meselesi

Halı kilim seccade deseninde haç arama meselesi. Oysa onlar murabba’dır.

Eyüp Sultan’daki mühr-ü Süleymanlar’ı (İsrail bayrağına benziyor diye) imha etmeler.

*

Bin yıllık birikimi bilmeden tanımadan (bazen de inkar) tavır üretmeye yeltenme...

Yani “tercüme Müslümanlık”

İran (şia) Suriye Mısır S.Arabia etkisi...

yani Selefiyecilik Teymiyyecilik Wahhabicilik Abduhçuluk Mevdudicilik S.Kutupçuluk (daha öncesi C.Afgani, Reşit Rıza, Musa Carullah vb. sapıklığı).

*

Eh haliyle bunun getirdiği sosyoloji/tipoloji ve yanlış/absurd sonuçlara şaşılmaz.

 


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


ANKET

Yeni İnternet Sitemizi Beğendiniz mi?

Site en altı
yukarı çık