• 26 Ağustos 2021, Perşembe 13:42
OSMAN KİBAR

OSMAN KİBAR

Kocakarı ilaçlarına dair...

KOCAKARI İLAÇLARINA DAİR

İlaç kuldan şifa Allah’tan

-tedavi türleri-

Ayaktatedavi bitkiyletedavi elektrikletedavi evdetedavi fiziktedavi (masaj) hafiftedavi haplatedavi iğneyletedavi ilaçlatedavi ilaçsıztedavi iyitedavi kolaytedavi kötütedavi kuruiğneyletedavi makineyletedavi musikiyletedavi özenlitedavi psikolojiktedavi rutintedavi sözdetedavi suylatedavi toplutedavi (group teraphy) yataktatedavi yoğuntedavi zortedavi; akupunktur hacamat hipnoz (telkin); yoğunbakım

Okumaylatedavi (âyet dua) ve haliyle “tedavi süreci”

Hap rejimi

Sabah aç karna bir, akşam tok mideye iki tane / Şurup dersen üç öğün birbuçuk tatlı kaşığı, ağızdan!

Merhemler ise daima harici/dışardan sürülecek!

Karadüzen reçete-1

Nane limon kabuğu bir güzel kaynasın, içine hatmi çiçeği biraz çöre otu katasın, biraz da gözkararı tarçın, üstüne de bir tutam zencefil atasın. Denenmiştir, bin derde devadır, masrafsızdır hani nerdeyse bedavadır.

Karadüzen reçete-2

Hastalanınca kırk gün balık-yoğurt yiyecên, bir saat da ceviz gölgesinde yatıp kestiricên hiçbi şeyciğin kalmaz. Seni bi daha düzeltçek doktur da dünyada bulunmaz.

Karadüzen reçete-3

Birer okka Silifke çileği Bursa şeftalisi Anamur muzu bi dene de el değmemiş çingene kızı alıcân bunları iyice bi karıştıracân altı gün kaynatacân yedi gün oynatıcân her sabah demeyip aç karnına birer lokma yutacân ilacın bitiminde bi bakıcân hiçbi’şeyciin kalmamıış.

Kocakarı ilaçları

Eski Türk kültüründe atasagun otacı (kişigotacı tınlıgotacı) ocak, karacaahmet şifacı da denilen halk hekimliği uygulaması günümüzde de devam etmektedir. Gelenekte görülen “tedavi eden” karşılığı terimler ise şunlardır: bakıcı duvasımakbul karacaahmethocası, kocakarı kocakarıduası kocakarıilacı kocakarıtedavisi kocakarıusulü mıskacı nefesikuwetli hoca ocak ocaksahibi ocakçı ocaklı okuyucu okuyucukadın üfürükçü yazıcı... Aslında yukarıda adıgeçenler diplomasız dr.dur (yani mektepli değil alaylı) lakin yirminci yüzyılı wahşi pozitivzim baskısı altında geçiren Tc vb. ülkelerde halk hekimliği mahkum bir kurum olarak işlem görmüş aşağılanmış dışlanmış horlanmış zorlanmış ötekileştirilmiş wahşi yasalar uyarınca adlî yargı konusu dahi yapılmıştır. Oysa yeraltına inmiş gelenekli tıbbın, günümüz insan ve insanla ilgili çözümlere saygılı coğrafyalarında alternatif tıp adıyla epey saygın bir konum edindiği görülür.

*

Kimi şaşkınlar insan soyundan ve arpa boyundan (bkz. masal uzunluk ölçüsü) çekinti göstermeden kocakarı’nın “kocakaria”dan geldiğini dillendirme cür’eti göstermiştir ki kainat sapınç sıralamasında ilk üçe girecek işkembe-i kübra türü bir atmassiondur. Mevzuya Halikarnas bölgesi Karia yöresinde MÖ yaşamış sanılan putatapıcı bir kültüre dair uydurulmuş efsane demek bile utanılası bir düzeysizlik örneği olur. İşbu şapşallık kendisine kastamonu “kastınneydimoni’den, niagara neyaygara’dan gelir” herzesinde benzerlik arayabilir dahi umduğunu da orayacak bulur. Wesselam...

Hâmiş-I

Hani karia bi’şekilde tamam da koca için hangi minareden nasıl bi kılıf?

Hâmiş-II

Suret-i katiyyede Karia suresi ile ilgi kurma düşünülemez / Amman ha amanı biliin mi!

*

Halk hekimliğine dair

Tuzçevirme

1.Kazâ belâ korku zorluk vb. tehlikeden kurtulunca biraz tuz (bir torba veya bir bardak) alınır o kişinin (çocuğun?) başı üzerinde üç defa çevrilir, üç Kulüvalla (İhlas) bir Elam (Fâtiha) okunur ve bir yoksulun evine yollanır.

2.Sürekli ağlayıp mızırdayan çocuktaki nazar gitsin diye de “tuz çevirme” yapılır. Kül küreğine alınan kor halindeki kömürün üzerine bir miktar tuz atılır. Çocuk, çıkan duman ve koku etrafında üç kere döndürülür.

Siğil okutma

1.Siğil, el ve parmaklarda beliren sert kabartılardır. Kimi siğillerin nohut büyüklüğüne ulaştığı görülür. Siğil çıkan çocuk bu alanda isim yapmış, ağzı dualı yaşlı birine götürülür. Siğil okuyucu Âyete’l-kürsî, üç Kulüvalla (İhlas) bir Elam (Fâtiha) okur, şifası Allah’tan deyip daha önce siğilli çocuğa kestirilmiş ince söğüt dalını siğillere sürter. Söğüt dalı yüksek bir yere konur, dal kuruyunca siğilin yok olacağına inanılır. Tuhaftır, gerçekten de siğiller birkaç gün içinde kaybolur. 2.Okunan tuz siğillere sürülüp toprağa atılır. Tuz eriyince siğilin de yok olacağına inanılır; hakketen iki güne varmadan bütün siğiller yok olup gider.

Üçgünlük okutma

İtdirseği de denilen üçgünlük, göz kapağında çıkan bir tür çıbandır. Üçgünlük okuyucular genellikle yaşlı kadındır. Âyete’l-kürsî, üç Kulüvalla (İhlas), bir Elam (Fâtiha) okunur, “şifası Allah’tan” denir.

Zurbet okutma

Daha çok baş ağrısı çeken müzmin kadın hastalara uygulanır. Hasta ev dışına çıkarılıp oturtulur, önüne bir tas su ve tasın üzerine bir bıçak konur. Okuyucu kadın dua okur. Yarım saat falan süren okuyuş ardından, okuyucu kadın bıçağı eline alarak “kestim” der, hastanın baş ağrısı geçiverir.

Mayasıl kestirme

Dilaltı eti kestirme. Yaşlı karılar ve çocuklar arasında yaygındır.

Ötekiler-I

Ağlaçka (çocuklarda aşırı ağlama) için dua okutulur

Arpacık (itdirseği üçgünlük) geçmesi için durup beklenir

Aydaş (apışkanlık bacak açıklığı) kırıkçı çıkıkçıya götürülür

Benirleme (çocuklarda uyurken irkilme) azcık su içirilir

Bıcbırık (cırcır ishal) lifli gıda yedirilir

Çarpılma (cin çarpması uğrama)

Dilaltı (yuma saplantısı) uyurken dürtülür

Dolama (parmak yarası) üstüne işenir

Dumâ (nezle grip) geçmesi için bir hafta ya da yedi gün beklenir (dumâ<tumaġı Dîvânü Lûgâti’t-Türk, c. I, s. 447)

Göbeği kayma (karın şişliği) göbüş deliği bükülüp pekiştirilir

İnce hastalık (verem) eskiden öksüren üç ay içinde giderdi

İnme (felç) için hareket gerekir

Îsilik (ürpercik alerji) yoğurt sürülür

Kabakulak (kabakulak hastalığı) yanağa dua yazılır

Karakopsa (iltihaplanma) iğneciye gidilir

Kızılyörük (kızamık yılancık kemik veremi) İsra 78. Ayet okunur

Konak’a (baş yarası) dede (veli) mezarından toprak sarılır

Korkuluk (karabasan ayak tutulması) dua okunur

Mayasıl (dilaltı tutulması basur) ciletle kesik atılır

Mındarlık (yüzde çıkan kızarıklık; cilt alerjisi

Nevâzil (diş eti iltihabı) bal sürülür

Pamıkçık (ağız iltihabı) mürekkep sürülür

Tavıkg.tü (dudaklarda pütürlenme yalama) merhem sürülür

Temrâ (demre egzama halep çıbanı) dua aokunup kül sürülür

Uğrama (cin çarpması) dua okunur

Yalama (ağız çevresinde pütürlenme) merhem sürülür

Yangılık (ateşli hastalık havale) serin tutulur

Yağır (diz ve baldırda cilt tahrişi) zeytinyağ sürülür

Yorgaca (tıknefes zatüre) karabiberli bal yedirilir

Ötekiler-II

Ağrı için ardıçyağı ve kantaron karışımı sürülür

Ardıçyağı antibiyotik yerine geçer

Brokoli kansere karşı korur

Çayı limonla tüketmek çayın kan yapıcı özelliğini korur

Çörek otu baş ağrısını keser

Elmayı kabuğuyla yemek yüz güzelliği yapar

Günlük 21 tane kuru üzüm hafızayı açar

Kalp damar tıkanıklıklarına karşı karabaşbalı yenmeli

Karabaşbalı beyin hastalıklarında damar açıcıdır,

Kudretnarı güzelleştirir

Kudretnarı sedef hastalığını ve kaşıntılarını yok eder

Kudretnarı yüzdeki lekeleri giderir

Kuyrukyağı romatizma bel ve boyun ağrılarına iyi gelir

Migrene karşı karabaşbalı kullanılmalı

Saç bakımı için kekik suyu birebirdir

Saf zeytinyağı ve kantaron hücreleri yeniler

Sütle kaynatılmış sarımsak bronşiti yok eder

Türk kahvesi ağrıkesicilerin etkisini %40 oranında arttırır

Zeytinyağı cilt alerjilerine iyi gelir

Zeytinyağı kalp damar tıkanıklıklarını giderir

Zeytinyağı kanser riskini azaltır

Zeytinyağı kolestrolü düşürür

*

Ama hasta siempre’daki hasta, katiyen bilinen hasta’yı ima etmiyordu. İspanyolca ve galiba “sonsuza kadar” demek idi. Aynen kardeş portugal dilindeki puxa vida’daki (puxa vida / puşa vida): Vay be / hayret yani) vida’nın başka bildirime sahip oluşu gibi. Gerçi Dr.Ragıp’ın çivi yiyip vida sıçan hasta görmüşlüğü vardı (Bardak yiyip cam çıkaran mı / Oh-hoo gırla) ama bunlar birbirinden farklı ayrı değişik ilgisiz şeylerdi. Doğrudan tıbbî değil belki de sanki (r)indî idi. Buna benzer bir örnek de kendini çekiç başkalarını çakılmayı bekleyen çivi gibi görmek olarak tanımlanmış tedavidışı umutsuz vak’a türü idi. 


MAKALEYE YORUM YAZIN

Dikkat! Suç teşkil edecek, yasadışı, tehditkar, rahatsız edici, hakaret ve küfür içeren, aşağılayıcı, küçük düşürücü, kaba, pornografik, ahlaka aykırı, kişilik haklarına zarar verici ya da benzeri niteliklerde içeriklerden doğan her türlü mali, hukuki, cezai, idari sorumluluk içeriği gönderen Üye/Üyeler’e aittir.


ANKET

Yeni İnternet Sitemizi Beğendiniz mi?

Site en altı
yukarı çık